ANKARA (İGFA) – Tam Otonom Araçların Otonom Sürüş Sistemine İlişkin Motorlu Araçların Tip Onayı Hakkında Yönetmelik, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından hazırlandı ve bugün Resmi Gazete’de yayımlandı. Bu yönetmelik, sürücüsüz araçların kullanımına yönelik yasal ve teknik altyapıyı belirleyerek önemli bir adım attı.
AVRUPA MEVZUATINA UYUM
Daha önce otonom araçlarla ilgili resmi bir düzenleme olmamasına rağmen, bu yeni yönetmelikle araçların gereksinimleri, test prosedürleri ve onay süreçleri yasal bir çerçevede tanımlandı. Avrupa Birliği’nin 2022/1426 sayılı tüzüğüne uygun olarak hazırlanan bu düzenleme, M ve N kategorisindeki araçların otonom sürüş sistemlerine standart getirilmesini öngörüyor.
Artık Türkiye’ye gelen ve tam otonom sürüş sistemleriyle donatılan araçların belirtilen kriterlere uygunluğunu kanıtlamak için tip onayı alması gerekmekte olup, yönetmelik araçların üç farklı kullanım senaryosunda değerlendirileceğini vurgulamaktadır.
ÖLÜMLÜ KAZALARI AZALTMASI BEKLENİYOR
Otonom sürüş sistemleri genellikle beş farklı seviyede sınıflandırılır ve her bir seviye aracın sürüş işlevlerinin belirli bir kısmını veya tamamını otomatikleştireceği belirtilmektedir. Bu seviyeler yönetmelikle belirlendi ve ölümlü kazaların azaltılmasında önemli bir rol oynaması bekleniyor.
Dünya Sağlık Örgütü’nün verilerine göre her yıl dünya genelinde 1.35 milyon ölümlü trafik kazası meydana gelmekte ve 50 milyon kişi trafik kazalarında yaralanmaktadır; bu kazaların %95’i insan hatalarından kaynaklanmaktadır. Otonom sürüş teknolojisinin bu kazaları önemli derecede azaltması beklenmektedir.
Söz konusu yönetmeliğin detaylarına ulaşmak için buraya tıklayabilirsiniz.